Телефон гарячої лінії - 0 800 504 425 – БЕЗКОШТОВНО! Мобільні номери: +38 068-951-25-13; +38 050-550-54-11 (Viber/Telegram/WhatsApp/Skype: Dostupna Osvita UA) у робочі дні з 9:00 до 18:00

Гаряча лінія у регіонах:

Краматорськ

0 800 50 45 22 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 066 113 93 75
+38 097 904 71 91
Skype: Dostupna Osvita Kramatorsk
Сєвєродонецьк

0 800 50 45 11 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 099 345 20 76
+38 097 983 65 31
Skype: Dostupna Osvita Severodonetsk

Херсон

0 800 50 45 70 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 097 983 65 91
+38 095 875 74 99
Skype: Крим ДоступнаОсвіта

1 рівень

1. Виділіть серед інших безсполучникове складне речення (розділові знаки пропущені):

1 У відсутності татка Нателла стає тут повноправною хазяйкою всього і рубленої хати і ясного потоку і вкритих лісами гір.
2 Вилискують брили оброслі зеленим бархатом водяних мохів розпускається білим шумовинням потік виграючи на сонці
3 Ласкавий милозвучний мов колискова пісня він її заколисує вечорами і він же першим будить Нателлу вранці м’яко вплітаючись у розкіш дитячих снів.
4 Тримаючи глек у руці дівчатко легко стрибає з брили на брилу озираючи вранішній світ дикувато-ясними оченятами усміхаючись назустріч горам небу і сонцю (За О. Гончаром).

2. Укажіть, яке серед речень із двокрапкою не є складним безсполучниковим:

1 А то, проходячи мимо, очам своїм не повірив: кругла крона горобини геть-чисто вся обснована тілами великих пташок (Є. Гуцало).
2 Як зараз бачу: відчиняються двері – і входить Григір Тютюнник (О. Шугай).
3 Не ледачими повиростали, всяку роботу вміють робити оці дівочі розвинені руки: зв’яжуть снопа – буде, як вузлик, виведуть нитку – забринить струною (О. Гончар).
4 Ураз усе покращало біля мене: і ясени з блакитними тінями й зеленим шумом, і нагорблена клуня з чотирма вікнами, і скривлені ворота, і навіть ледачі гарбузи (За М.Стельмахом).

3. Укажіть, яке з речень із тире не є безсполучниковим:

1 Дмухнув вітер над ставом – і сліду не стало (Т. Шевченко).
2 Гаї шумлять – я слухаю (П. Тичина).
3 Поглянув я на ягнята – не мої ягнята (Т. Шевченко).
4 Бачиш – полетів метелик.

4. Укажіть, яке серед складних речень – безсполучникове:

1 Ластівки літали понад самою землею, мовчки, без щебету; шуліка, розпластавши крила, висів непорушно в синім небі (Г. Тютюнник).
2 Дощ лив як із відра, небо закаламутилося і зробилося глиняного кольору; раптом біле сліпуче світло різонуло по очах людей і почувся сухий тріск (Г. Тютюнник).
3 Луг, на який вони прийшли, був давній і старий; колись тут було річище Ташані, потім воно пересохло, поросло травою, по веснах заливалося водою, а коли вода спадала – просихало (Г. Тютюнник).
4 Сонце уже зійшло, але його не було видно із-за темного лугу; небо світилося ясно й погожо, і луг теж посвітлішав і прихорошився (Г. Тютюнник).

5. Укажіть, яке серед складних речень не є складносурядним (розділові знаки пропущені):

1 Розбила щука лід у ріках і крига попливла в море а по берегах річок ніжні верби й лози над водою і в воді радували людську душу (О. Довженко).
2 Сніг відразу замів їхні сліди і ніким не помічені вони промчали понад берегом ріки а під ранок по льоду перемахнули на той бік (В. Малик).
3 На цих тремтливих струмочках трималося селянське життя і коли вітряки махали крилами то в селі й пісні веселіше співались (М. Стельмах).
4 Він сердився на себе й на дівчину відводив її од очей а вона знову з’являлася і довкола нього неждано дзвенів то дівочий сміх то смуток учорашньої пісні (М. Стельмах).

6. Укажіть, у якому із складносурядних речень неправильно розставлені розділові знаки:

1 У цю хвилину тихо розгортаються кущі – і на галявину виходить Хо (М. Коцюбинський).
2 Ще якась мить, і від величного плоту залишаться тільки потрощені колоди (Я. Баш).
3 Сонце заходило за гори, і гори з цього боку потемнішали, взялися голубою тінню (За Г. Тютюнником).
4 Мерехтить широкий шлях, і в голубому прорізі віт гойднувся серп місяця, підпливаючи до мерехтливої зорі (М. Стельмах).

7. Укажіть, у якому із складносурядних речень кома не ставиться (розділові знаки пропущені):

1 Місяць на небі засяє і з білої піни з туману встають якість постаті дивні (Дніпрова Чайка).
2 Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь (В. Сюсюра).
3 Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками та тонким туманом і свіжі айстри над піском рум’яним зоріють за одчиненим вікном (М. Рильський).
4 А мати не прийшла на бій випроводжати і серце іноді невільно защемить (В. Сюсюра).

8. Укажіть, яке із складносурядних речень складається із трьох частин (розділові знаки пропущені):

1 З цією приязню і сільську школу закінчив та й пішов учитися далі а вона залишилась вдома біля матері в п’ятнадцять років стала найкрасивішою дівчиною у селі (М. Стельмах).
2 З того дня незвична приязнь ворухнулася до дівчинки і він почав захищати її від шкільних негод (М. Стельмах).
3 Співали ж усі разом і тоді можна було крадькома смикати дівчаток за кіски (М.Стельмах).
4 Сонце стало височенько і пригрівало в спину а земля була холодна і від неї потерпли підошви та зробилися як дерев’яні (Г. Тютюнник).

9 Укажіть серед інших видів складнопідрядне речення

1 Втрачаючи свій царський дрімотний спокій, соняшники зненацька оживали (За О. Гончаром).
2 Дорога покрутішала, коні, напружуючись, захропіли, і всім довелося встати (О. Гончар).
3 Там, де проходили дівчата, з соняшниками творилося щось дивовижне (О. Гончар).
4 Меланія не йшла, а ніби напливала із золотого духмяного моря, гордо випроставшись, легко й ритмічно подзвонюючи в свої золоті литаври (О. Гончар).

10. Укажіть, яке з речень НЕ є складнопідрядним реченням з підрядним означальним:

1 Є щось урочисте і разом з тим суворе, вічне, невпинне, могутнє, що примушує тебе подумати про вічність буття (Г. Тютюнник).
2 Тишу порушував крик воронячих зграй, що з шумом пролітали мимо підвід (Г.Тютюнник).
3 Про нашу ж поетесу можна сказати, що вона разом із своєю поезією народжена була морем народного життя (О. Гончар).
4 Пройшовши половину щоденної дороги, сонце купало ясні промені в річці, що прудко звивалась між кручами (Л. Дем’ян).

11. Укажіть складнопідрядне речення з однорідною підрядністю

1 Ловлю легенький запах диму, що лине з лану, де копають картоплю (В. Гжицький).
2 Молитовну тишу лісу то тут, то там порушує суха гілка або їжак, який збирає листя, щоб накрити свою хатинку на зиму (В. Гжицький).
3 У лісі сумно, але я люблю цей смуток, бо він близький до душі моїй (В. Гжицький).
4 Відчуваєш, що ти не в силі не любити цей рідний куток землі, що ця любов стоїть клубком у твоєму горлі й ти негоден той клубок проковтнути (Є. Гуцало).

12) Укажіть складнопідрядне речення з неоднорідною супідрядністю (розділові знаки пропущені):

1 Повернувшись за кілька днів до Києва розповідав яких милих людей зустрів як добре йому було біля річки чи ставка як знов його тягне в ті краї.
2 Проходячи мимо горобини що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматись від того щоб не поглянути на її радісну поставу (Є. Гуцало).
3 Навіть далекий вогник на хуторі біля мітка теж здається мені зорею що стала в чиємусь вікні щоб радісніше жилося добрим людям (М. Стельмах).
4 На попелиці в долині виросли дивовижні рослини які не боялися вогню бо самі спалахували полум’ям і залишалися цілісінькими (З журналу).

13. Укажіть серед речень те, яке не є складним із різними видами зв’язку:

1 Художниця знайшла барви, щоб змалювати поетичний образ землі, яка ще оповита сизим ранковим туманом, але вже виграє кольорами веселки (За Д. Степовиком),.
2 Обізвалися пташки: десь цьомкала кропив’янка, закувала віщуня-зозуля, в кущі біля самого вікна защебетав соловейко, а там в тумані, мов скрипочка заграла, на різні лади та голоси заспівали сотні тисяч пташок (П. Мирний).
3 Щоб підтримати новонародженого бога, люди співали колядки – пісні, величальні Сонцю, Місяцю, всім небесним богам, поздоровляли одне одного, ходили від хати до хати із величезною семикутною зіркою, всередині якої горіла свічка, і це означало, що нове сонце заходить у кожний дім (Л. Іванникова).
4 Сива пелена заслала поле, й ця пелена схожа на м’якенький,. Розсіяний у повітрі попіл, що тремтить, коливається. Перебуваючи в постійному незбагненному русі (Є. Гуцало).

14. Укажіть складне речення з різними видами зв’язку, у якому неправильно поставлені розділові знаки:

1 До цього страшного вечора він мав дуже багато любові: і до вірних дівочих очей, що чаїли в собі знаду і чари, і до сивої мудрості, в надбрів’ї якої сходилося два віки, і до материнства, що біля перст несе не білі вузлики, а наше майбутнє,, і до такого далекого орача, що під обрієм ішов за плугом, і до тієї жниці, що тримала на руках снопи і літо, і до тих лелек, які вдосвіта будили його або він будив їх (М. Стельмах).
2 Данило любив, як, вигинаючись, б’ючи на сполох, аж до самого неба половіли ниви, і мав радість, коли червень клав сивину на жито, а золотінь – на пшеницю; він любив, коли вдосвіта липень клепав коси, коли серпень цілими днями сіяв у землю зерно і надії, а вересень стишував напівсонну пісню джмеля (М. Стельмах).
3 Це все, що було його, – вже не його, і вже не господарем він іде по землі, а сполоханою тіню, яку лякає спів води в корінні і сплеск весла в татарському броді (М. Стельмах).
4 Він любив, як літні вечори бриніли маківками, а осінні – тримали в підволохачених гніздах зорі; він любив пахощі свіжого хліба, і золоту задуму соняшників; довірливий і вразливий він бентежно прислухався до чийогось життя і до плину води, що жебонить і грає у корінні і до всієї хліборобської сторони, що тримається на сивому житі і на добрих спокійних орачах (М. Стельмах).

2 рівень

19. Із поданих речень випишіть безсполучникові складні речення:

…Вся земля наче випромінює благодатну снагу, що помагає рости не тільки траві, квітам, деревам, а й мріям людським. Стоять верби, опушені зеленим листям, і, здається, чують сплески журавлиних сурем у піднебессі, легенький, бентежливий передзвін – прозорий, кришталевий.

Протягом усієї минулої зими я відчував: щось має статись у цьому світі, щось неминуче станеться. Й тепер, коли прийшла весна, коли війнула мені в груди тлумовиськом перших своїх, тонких, таких пам’ятних запахів, коли мене в мене все помолоділо, мов вербове пагіння над дніпровською водою, то я добре знаю: очікуване прийшло, наче народжене силою мого бажання, ф наймення йому – синя та золота весна на дніпровських кручах (Є. Гуцало).

20. Випишіть із тексту завдання № 19 складнопідрядне речення з підрядним означальним.

21. Знайдіть у тексті завдання № 19 складне речення з різними видами зв’язку і відшукайте помилку в його схемі:
[, (коли), (коли), (коли)]: [ ], і [ ].

22. Випишіть із тексту складносурядне речення, у якому треба поставити тире (розділові знаки пропущені):

Десь зовсім близько від них невгамовно виводив свою пісню соловейко. Спершу коли починав заливатися здавалось що у горлечку в нього билася маленька співуча намистинка. Короткий свист і ось вона уже вискакувала з дзьобика і стрімко летіла над лісом а за нею вискакували такі ж самі намистинки і всі вони нанизувалися у невидимий разок. Потім нитка на тому разку рвалася і намистинки падали в лунне озеро. Соловейко жаль ставало їх і він заходжувався ойкати схлипувати. Швидко заспокоївшись розщедрювався і без жалю розсипав навкруги коштовності камінці-самоцвіти янтареві бусинки червоні коралі срібні сережки золоті колечка (За Б. Комаром).

23. Визначте, у якому з речень завдання № 22 є двокрапка і за якою пунктограмою.

24. Знайдіть у тексті завдання № 22 речення, яке б відповідало схемі [ (коли) ], (що).