Телефон гарячої лінії - 0 800 504 425 – БЕЗКОШТОВНО! Мобільні номери: +38 068-951-25-13; +38 050-550-54-11 (Viber/Telegram/WhatsApp/Skype: Dostupna Osvita UA) у робочі дні з 9:00 до 18:00

Гаряча лінія у регіонах:

Краматорськ

0 800 50 45 22 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 066 113 93 75
+38 097 904 71 91
Skype: Dostupna Osvita Kramatorsk
Сєвєродонецьк

0 800 50 45 11 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 099 345 20 76
+38 097 983 65 31
Skype: Dostupna Osvita Severodonetsk

Херсон

0 800 50 45 70 – БЕЗКОШТОВНО!
+38 097 983 65 91
+38 095 875 74 99
Skype: Крим ДоступнаОсвіта

1. Виділене слово є сполучником у реченні

А Щасливий, хто сни має милі.
Б Скільки голів, стільки й умів.
В Виспівує та щебече, поки місяць зійде.
Г Немає такого дерева, щоб на нього птиці не сідали.
Д Нещасна нація, котра не вміє цінувати свої таланти.

2. Виділене слово є сполучником у реченні

А Хоча була північ, спати не хотілося.
Б Де кров текла козацька, трава зеленіє.
В Куди серце летить, туди й око глядить.
Г Де є страждання, там нема краси.
Д Звідки ласка, звідти й казка.

3. Виділене слово є сполучником у реченні

А Та не злічіть віків, що встигли вже пройти.
Б Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.
В Не писав я до тебе в останні дні через те, що був у дорозі.
Г О, як потрібно вміти дорожити безцінним спадком, що дали віхи.
Д Беруть на кпини молоді міста прапращурів, що вийшли з неоліту.

4. Підрядну частину до головної приєднує сполучне слово в реченні

А Здавна відомо, що заборонений плід найсолодший.
Б Минуле було прожите для того, щоб ствердити майбутнє.
В А наше діло – все це прополоти, аби хоч крихту істини знайти.
Г Доки людина не втратила здатності червоніти, вона ще людина.
Д Якщо вибирати між красою і правдою, я вибираю красу.

5. Підрядну частину до головної приєднує сполучне слово в реченні

А Невесело на світі жить, коли нема кого любить.
Б Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
В Якби мені, мама, намисто, то пішла б я завтра на місто.
Г Я воскрес, щоб із вами жити під шаленством весняних злив.
Д Твій дух не став приниженим і плоским, хоч слала доля чорні килими.

6. Підрядну частину до головної приєднує сполучне слово в реченні

А Ця подорож неждана, як грім на сніжній рівнині.
Б А може, то така правда, як на вербі груші.
В Це було, як співав соловей над рікою.
Г Як нема чого їсти , то й святий збунтує.
Д Розкажи мені, зоре, як правильно жити.

7. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Стали спускатися в темний яр… вибрати

А коли почало сходити золоте сонце.
Б хоч нас умовляли цього не робити.
В що давно обріс цікавими легендами.
Г щоб сховатися від пекучого сонця.
Д аби до вечора повернутися додому.

8. Складнопідрядним з означальною частиною є речення

А І де в світі тая сила, щоб в бігу його спинила.
Б Море так бадьоро хлюпає, що аж слухати любо.
В Так літував Іван у полонині, аж доки вона не спустіла.
Г Благословен, чий труд прекрасний життя здіймає із руїн.
Д Де літо маки стеле килимами, дитя в горді ходить коло мами.

9. Складнопідрядним з означальною частиною є речення

А Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу.
Б Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між її шершавими пнями.
В А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим.
Г Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше.
Д Вночі, коли вся природа спить, поринувши у темряву й знемогу, лише людина вміє освітить свою домівку і свою дорогу.

10. Складне речення з підрядним з’ясувальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Мабуть, почну писати… вибрати

А коли настане слушна мить.
Б якщо наполягатимуть друзі.
В як велить чисте сумління.
Г про що мовчить більшість.
Д хоч на творчість немає часу.

11. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення

А Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
Б Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
В І як за сонцем повертає сонях, так довго вслід чомусь дивились ми.
Г Хоч на історії дід і не знався, так все ж із ним цікаво було побалакати.
Д Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.

12. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення

А Дуже любив професор, коли перед Зеленими святами дівчата приходили у плавні зілля збирати та квіти для вінків.
Б Лисицю найвигідніше полювати взимку, коли земля натягне на себе білу-білу та пухку-пухку ковдру.
В Мій перший вірш написаний в окопі, на тій сипкій од вибухів стіні, коли згубило зорі в гороскопі моє дитинство, вбите на війні.
Г Повітря було настільки прозоре, що з табору видно було чорне пожарище на південному схилі.
Д Ці місця стали дорогими для них уже тому, що тут ходили їхні хлопці, тут заліковували свої рани, звідси писали дівчатам листи.

13. Складне речення з підрядними обставинним способу дії утвориться, якщо серед варіантів продовження Так вийшло… вибрати

А оскільки клей наносили нерівномірно.
Б хоч ніхто й не сподівався на перемогу.
В бо створене власними руками дороге.
Г що аж земля навколо здригається.
Д як кожен з нас планував.

14. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення

А Як парость виноградної лози, плекайте мову.
Б Моєму серцю снишся ти, як моря сняться урагани.
В Розливається кров і по жилах тече, ніби пахне вона лободою.
Г На рідній землі сіячі вертають, щоб сіяти святе своє зерно.
Д Зроби так, щоб серце моє солов’їне забуло очей тих блакить.

15. Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення

А Малі дерева схожі на дорослих, як діти на своїх батьків.
Б Серед великої тиші чулося тільки, як шелестіли листочки.
В Умій жити так, щоб у тебе з другом була єдність духу, ідеалів.
Г Я лиш інструмент, в якому плачуть сни мого народу.
Д люблю, коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід.

16. Складне речення з підрядним обставинним міри і ступеня утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ударив грім… вибрати

А коли сонце заховалося за хмару.
Б хоч негоди прогноз не обіцяв.
В так що птахи вмить розлетілися.
Г що аж шибки затряслися в домі.
Д якого ой як чекали в таку посуху.

17. Складнопідрядним із підрядною частиною міри і ступеня є речення

А Стара верба од старості зомліла, забула, що сказав їй водяник.
Б За все, що взяв од пирога життя, платити доведеться по рахунку.
В Лани зеленого збіжжя, що саме красувалося в той час, дрімали тихої ночі.
Г Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумленому мареві.
Д Ти ніяк не можеш зрозуміти, що без науки неможливий розвиток суспільства.

18. Складнопідрядним із підрядною частиною міри і ступеня є речення

А Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.
Б Міста ми бачили, де котиться з узбіч хвилястий виноград.
В Настав час, коли вечірній сутінок швидко западає в нічний.
Г І чим глибше за пагорби поринало сонце, тим нижчою ставала заграва.
Д Поки геній стоїть, витираючи сльози, метушлива бездарність отари свої пасе.

19. Складне речення з підрядним обставинним порівняльним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сестра розповідала… вибрати

А як хвилюється в шторм море.
Б ніби в нашому ставку живе сом.
В ніби солов’їха в гаю щебетала.
Г як краще готувати великодню паску.
Д наче підручники видаватимуть завтра.

20. Складнопідрядним із підрядною порівняльною частиною є речення

А Дівчина, обсипана квітами, іде, немов пливе лебедонька в воді.
Б І вже чув композитор, як народжується пісня.
В Коли в людини є народ, тоді вона уже людина.
Г Вода стояла на луках, скільки бачило око.
Д Як не знаєш правди до кінця, то й не мудруй.

21. Складнопідрядним із підрядною порівняльною частиною є речення

А Згадайте в поспіху вагона, в невідворотності звикань, як рафаелівська Мадонна у вічі дивиться вікам.
Б Як без раннього світання день не піде на полях, так без першого навчання до наук закритий шлях.
В Очі спостерігали, як подячно зітхає земля, звільнена від бур’янів, глибоко зорана, розпушена.
Г З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут.
Д Ми держались за руки, підняли догори голови і слухали, як грають у цвіту бджоли.

22. Складне речення з підрядним обставинним місця утвориться, якщо частинку де кує зозуля вписати замість крапок у реченні

А У гаю, … , свято весни вповні.
Б Чекай мене біля ставу, … .
В У тих місцях пісні, … , ліризм посилюється.
Г Виглядатиму тебе, … .
Д Вислів … є двоскладним реченням.

23. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення

А Біля ставка, де ми прощалися, нам випало зустрітися після довгої розлуки.
Б А там, де березина витісняла сосну, все залите було бенгальським вогнем.
В Біля осокорків, де він зустрів свою долю, загримів гарматний грім.
Г А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце широкою плямою.
Д Ти боровся за луг зелений, де колись виглядав свою милу.

24. Складнопідрядним із підрядною частиною місця є речення

А Мені на сірому причалі, де стільки злизано слідів, такого море намовчало в своїй одвертості сліпій.
Б А крило моє травневе повертає до весни, де на третім полустанку прокидається жасмин.
В На старому забутому звалі, де одвічно сивів полин, в чистій радості, в білій печалі кораблятами вишні пливли.
Г Чи, може, це ввижається мені той несказанний камертон природи, де зорі ясні і де тихі води.
Д Я їду туди, де мене чекає вільний степ, тихі задумливі озера, пісні на чумацьких дорогах і сміх безтурботних селянок.

25. Складне речення з підрядним обставинним часу утвориться, якщо частину коли випікають хліб вписати замість крапок у реченні

А Я дуже люблю день, … .
Б Відчуття свята посилюється, … .
В Нагадай час, … .
Г Речення … неускладнене.
Д Завжди збираємося того вечора, … .

26. Складнопідрядним із підрядною частиною часу є речення

А Добре, коли чоловік з характером, з переконанням і хмелем неспокою.
Б Які б то звуки розітнулись, коли б ви дивних струн торкнулись!
В Нас оточує воркування струмків, коли ми опиняємося в долинці.
Г Яке це щастя, коли стіл довгий і тісно за ним від рідні.
Д Навіщо мені весна, коли твої очі – проліски?

27. Складнопідрядним із підрядною частиною часу є речення

А Як сьогодні пам’ятаю той день в інституті, коли нам, новоспеченим учителям історії, давали призначення.
Б У нас тільки в березні після хуртовини бувають оті несподівано дивовижні дні, коли природа якимсь одним пристрасно-чародійним завершенням поєднує небо й землю.
В А як вечір срібними човнами пропливе між парами в саду, над твоїми чистими думками зіркою щасливою зійду.
Г Осіннє сонце, що надвечір спромоглося продерти хмари, схилялося над обрієм і сіяло своє золотаве насіння у вогку землю.
Д Благословенна будь та вічна мить, коли йому на думку спала така ідея.

28. Складне речення з підрядним обставинним причини утвориться, якщо частину не можу писати віршів уписати замість крапок у реченні

А Коли наступає темна ніч … .
Б … адже Муза від мене далеко.
В … у яких немає душі й ритму.
Г Якщо немає натхнення … .
Д … хоч як мене не просіть.

29. Складнопідрядним із підрядною частиною причини є речення

А Хоч була ще зима, але в газетах все частіше писали про підготовку до посівної.
Б Коли я смуток свій на струни клала, з’явилась ціла зграя красних мрій.
В Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту.
Г На морі ставало темно, тому що з берега насувала важка чорна хмара.
Д Все важче знаходити квіти, мед яких обіцяє бути цілющим.

30. Складнопідрядним із підрядною частиною причини є речення

А Настрілявшись, вертались ми щасливі, дарма що промахів чимало в нас було.
Б Після дощу вода в бухті скаламутніла, бо в неї з острова нанесло намулу.
В Настане час, коли на кордонах люди сіятимуть хліб!
Г Та не злічить віків, що встигли вже пройти.
Д Наговорив стільки, що і в шапку не забереш.

31. Складне речення з підрядним обставинним мети утвориться, якщо частину повертаюсь додому вписати замість крапок у реченні

А Як тільки велике свято … .
Б … так що готуйте, мамо, вечерю.
В Коли тяжко на душі … .
Г … аби розвіяти сум і тривогу.
Д … бо рідна кличе сторона.

32. Складнопідрядним із підрядною частиною мети є речення

А Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих.
Б Якби лелека голосом озвався, то грек, мабуть, не дуже б здивувався.
В Я нічого не вартий, якщо не в спромозі комусь допомогти.
Г Якби я турбувався лиш про себе, вже б онімів давно від самоти.
Д Не стануть святами ніколи будні, хоч як би там не мудрували трутні.

33. Складнопідрядним із підрядною частиною мети є речення

А Досить бути любленим хоч би однією людиною, щоб почувати себе щасливим.
Б Дарма що стояло тихе, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах вздовж шляху.
В Щовечора, як зіронька сходить, молодая дівчинонька в садочок виходить.
Г Виходить, уже не мертвий ліс, бо лебеді принесли на своїх крилах весну і життя!
Д Пам'ять могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати.

34. Складне речення з підрядним обставинним умови утвориться, якщо серед варіантів продовження Поспієш на обід … вибрати

А хоч і часу зовсім мало.
Б адже ще часу доволі багато.
В так що голодним не лишишся.
Г бо час трапези перенесли.
Д коли удосвіта виїдеш.

35. Складнопідрядним із підрядною частиною умови є речення

А Людина в небезпеці, коли вона бездуховна.
Б Не знаю, коли весна на крилах тепло принесе в наш край.
В Багаття вимальовувало постаті людей, коли вогонь розгорався ясніше.
Г Найбільше люблю пору, коли збираються жнива і співають пісень.
Д Коли мене на фронт ти проводжала, пучок конвалій ти мені дала.

36. Складнопідрядним із підрядною частиною умови є речення

А І коли я по рідній стежинці в отчий дім повертаю здаля, зустрічають мене чорнобривці і сміється батьківська земля.
Б Якщо справді описане для майбутнього фільму не підійде, тоді давайте краще першу частину кінокартини почнемо з пісні.
В Уже зоря золоторога, де полинам зацвіло, кладе на огненні пороги своє сивіюче крило.
Г День був душний, незважаючи на те що краплі учорашнього рясного дощу іскрились на траві.
Д Люблю я ті часи, як сонце вже встає і промінь свій прозорий на села, на поля так вільно, ніжно ллє.

37. Складне речення з підрядним обставинним наслідку утвориться, якщо серед варіантів продовження Густо ріс очерет … вибрати

А що на березі навпроти лісу.
Б так що тяжко було крізь нього пробиратися.
В що навесні ще був зовсім рідесенький.
Г що аж не видно було великої річки.
Д дарма що вода від берега давно відступила.

38. Складнопідрядним із підрядною частиною наслідку є речення

А Так гарно тут, що школа ступати по непорочній сніговій білині.
Б Клянусь боротись до загину так, як боролись батьки.
В Грім розмахнувся – і вдарив так, що здригнулась бджола.
Г Погода стояла сонячна, так що шибки на вікнах миготіли.
Д Мені чогось сумно й боязно так, що аж серце моє мре.

39. Складнопідрядним із підрядною частиною наслідку є речення

А За високою стрункою дзвіницею що так поривається вгору, десь у білому підхмар’ї зникають лебеді.
Б Ота весняна золота бджілка вкинула в хату щось таке, від чого білі стіни під низькою стелею осміхнулись.
В Край неба на сході помітно блідне, так що в ньому вже не можна розпізнати сіру пелену розірваних вітром хмар.
Г Від маяка в море виходила піщана коса, яка закінчувалася довгою грядою підводного каміння.
Д У зарості парку вкралося озеро, що було притулком тиші й суму для кількох білих скульптур над водою.

40. Складне речення з підрядним обставинним допустовим утвориться, якщо серед варіантів продовження речення У змаганнях ти обов’язково переможеш … вибрати

А адже тренуєшся дні і ночі.
Б якщо до мети йтимеш упевнено.
В коли докладатимеш усіх зусиль.
Г так що пакуй валізи на чемпіонат.
Д хай як не стараються твої суперники.

41. Складнопідрядним із підрядною допустовою частиною є речення

А Щоб перебудувати світ, треба бути сміливим і сильним.
Б Тепла ще не було, дарма що минуло кілька днів березня.
В Поки мати страву носила, батько став частувати старостів.
Г Займаю саме те місце, яке мені визначила доля, й не прагну кращого.
Д Мабуть, тому що село коло річки близько, таке все свіже, зелене та ярке.

42. Складнопідрядним із підрядною допустовою частиною є речення

А Молоді чорняві скрипалі позакидали назад голови так, що на них ледве держались шапки.
Б Хіба на Поділлі може народитися людина, яку б обминула пісенна стихія, щира вдача?
В Справжній письменник повинен прагнути до того, щоб читачі глянули на себе, на свій народ його очима.
Г Хоч земля ще й не протряхла після дощу, проте косарі, поспішаючи впоратись з урожаєм, уже таборились.
Д Як тільки вийдеш за поріг, лишивши рідний клас, немало сонячний доріг тобі розкрилить час.

43. Установіть відповідність

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне допустове

2 обставинне умови

3 обставинне місця

4 обставинне міри і ступеня

А Куди голова задумає, туди й ноги понесуть.

Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.

В Коли терпінню приходить край, народ мов буря.

Г Держімося землі, бо земля держить нас.

Д Не бійся правди, хоч вона гірка.

 

 

  А Б В Г Д
1          
2          
3          
4          
5          

44. Установіть відповідність

Вид підрядного речення Приклад

1 означальне

2 з’ясувальне

3 обставинне наслідку

4 обставинне мети

А Народ, що не знає своєї історії, є народом сліпців.

Б Я сідаю зігрітий, щоб ключі журавлині зустріти.

В Струни чекають, щоб пальці торкнулись до них.

Г Дарма що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.

Д Дощ тут випав менший, так що ледве прибив пилюку.

 

  А Б В Г Д
1          
2          
3          
4          
5          

45. Установіть відповідність

Вид підрядного речення Приклад

1 обставинне часу

2 обставинне причини

3 обставинне умови

4 обставинне міри

А Украй стривожилась земля, коли в похід послали атом.

Б Стояли двоє посеред весни там, де вербичка віття нахилила.

В Чим більший поет, тим глибші корені його творчості.

Г Як п’яно квітує горобина, то добрий буде урожай вівса.

Д   Журяться квіти, що на світанні скоро їх вкриють сніги, білі сніги

 

 

  А Б В Г Д
1          
2          
3          
4          
5          

46. Установіть відповідність

Вид підрядного речення Приклад

1 обставинне допустове

2 обставинне мети

3 з’ясувальне

4 означальне

А У гущині заростей, де повітря стояло непорушно, було жарко.

Б Мабуть, солов’ї знають, де весна зимує.

В А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.

Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці.

Д Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він стократ уже відкритий.

 

  А Б В Г Д
1          
2          
3          
4          
5          

47. Установіть відповідність

Частина речення

Вид підрядного речення

1 Проспівай мені ту пісню, що … .

2 Було холодно, дарма що … .

3 Не знає спокою, хто … .

4 Вода в Дніпрі піднялася, так що … .

А обставинне допустове

Б обставинне порівняльне

В обставинне наслідку

Г означальне

Д з’ясувальне

 

  А Б В Г Д
1          
2          
3          
4          
5